We weten dat het bij ICT voornamelijk om informatie draait. Informatie op het juiste moment en op de juiste plaats. Vooral dan wordt informatie waardevol. Steeds meer mensen moeten toegang hebben tot informatie. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Het zorgt voor inzicht en steeds meer bedrijven gebruiken informatie om belangrijke beslissingen te nemen.
Informatie heeft echter ook een houdbaarheidsmoment. Wanneer informatie te laat komt, kan het zijn dat informatie waardeloos wordt. Sterker nog, informatie kan zelfs schadelijk worden. Een voorbeeld hiervan kwam 8 november in het nieuws. In Amerika werden in de nacht van 6 op 7 november zo’n 168.149 sms-jes die 14 februari dit jaar verstuurd werden, afgeleverd. Toen het systeem een software-update kreeg, werden de eerder niet afgeleverde berichten als nog verzonden. Dat leverde pijnlijke situaties op. Iemand kreeg bijvoorbeeld een bericht van een overleden vriendin.
“Ik was uit het veld geslagen. Ik dacht echt even dat ik droomde. Heel even dacht ik dat ze nog leefde.”
Een ander voorbeeld dat informatie tegen je kan werken, is een datalek. Zo ontstond er onrust bij (ex-)klanten van de verzekeraar Allianz Global Assistance na een omvangrijk datalek.
Natuurlijk zijn bovenstaande incidenten niet representatief voor uw organisatie. Maar weet u wel hoe belangrijk uw informatie is binnen uw organisatie? Of sterker nog, hoe u uw informatie juist waardevol kan maken in plaats van dat deze schadelijk voor uw organisatie wordt? Ik denk graag met u mee!
P.s. Deze blog is eerder gepubliceerd op 8 november 2019.